Imię i nazwisko: Artur Kamczycki
Zakład: Badań nad Tożsamością Kulturową
Nr gabinetu: 2.21
Telefon służbowy: 61 829 48 27
E-mail: arkam@amu.edu.pl
Pełnione funkcje:

Ukończył studia w Instytucie Historii Sztuki UAM w Poznaniu pracą magisterską Auschwitz. Pomnik, muzeum, miejsce pod kierunkiem Prof. Piotra Piotrowskiego. W 2009 r. obronił doktorat w IHS pracą Teodor Herzl a ikonografia syjonistyczna do 1933 roku pod kierunkiem Prof. Tadeusza Żuchowskiego. Praca została wyróżniona w konkursie im. M. Bałabana, organizowanym przez Żydowski Instytut Historyczny w Warszawie na najlepsze prace doktorskie o tematyce żydowskiej 2008-2009. W 2016 r., decyzją Rady Wydziału Historycznego Uniwersytetu Warszawskiego, otrzymał tytuł doktora habilitowanego w dziedzinie nauk humanistycznych w dyscyplinie historia sztuki, na podstawie monografii: Muzeum Libeskinda w Berlinie. Żydowski kontekst architektury. Autor projektu stałej ekspozycji poświęconej „polskiemu syjonizmowi” dla Muzeum Historii Żydów Polskich w Warszawie. Autor inwentaryzacji nagrobków na cmentarzu żydowskim w Radomsku. Jest (lub był) członkiem: Polskiego Towarzystwa Studiów Żydowskich, Polskiego Towarzystwa Kulturoznawczego, Światowego Stowarzyszenia Studiów Izraelskich (AIS), Polskiego Instytutu Badań nad Sztuką Świata.
Monografie:
- Muzeum Libeskinda w Berlinie. Żydowski kontekst architektury, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2015, Seria Historii Sztuki Nr 39, ss. 276.
- Syjonizm i sztuka. Ikonografia Theodora Herzla, PTPN, Poznań-Gniezno 2014, ss. 461.
Artykuły:
- Soviet art and Kabbalah, the story behind El-Lissitzky’s Self-Portrait, „Journal of Modern Jewish Studies” 2021, 1, s. 3-23.
- The Kabbalistic Alphabet of Libeskind: The Motif of Letter-shaped Windows in the Design of the Jewish Museum in Berlin, „Ikonotheka” 2018, 28, s. 7-40.
- Visible / invisible Herzl. The Meaning of Portrait and the quest for aniconism, „Journal of Modern Jewish Studies” 2016, 15, s. 451-470.
- Theodor Herzl: From Assimilation to Urjüde. Anthropology and Aesthetics in Zionist Argumentation at the Turn of the Nineteenth Century, [w:] W. Szczerbiński, K. Kornacka-Sareło (red.), Jews in Eastern Europe. Ways of Assimilation, Cambridge Scholars Publishing 2016, s. 110-148.
- Motywy judaistyczne w kulturze europejskiej w latach 1845-2010 [w:] G. Gajewska, M. Tomczak (red.), Kulturowy bricolage (po)nowoczesnej Europy Zachodniej, Poznań-Gniezno, s. 109-138.
- Herzl’s image and the Messianic Idea, „Studia Judaica” 2015, 18, s. 241-269.
- Libeskind’s Museum in Berlin as a Toppled Tower, „Studia Europaea Gnesnensia” 2015, 12, s. 325-351.
- Alexandra Gorlina kabalistyczne refleksje nad sztuką i architekturą, „Czas Kultury” 2014, 6, s. 154-164.
Nagrody:
- Nagroda I stopnia Rektora UAM za osiągnięcia naukowe (2016).
- Dyplom wyróżnienia dla pracy doktorskiej w konkursie im. M. Bałabana, organizowanym przez Żydowski Instytut Historyczny w Warszawie na najlepsze prace doktorskie o tematyce żydowskiej 2008-2009 (2012).
Granty:
- Grant promotorski, Komitet Badań Naukowych: N105 019 32/1473 (2007-2008).
Stypendia:
- Erasmus+ Staff Mobility for Teaching, pobyt na Uniwersytecie Bar Ilan (2021).
- Europejski Fundusz Społeczny, Program Operacyjny Kapitał Ludzki, projekt Unikatowy Absolwent = Możliwości, staż w Muzeum Żydowskim w Berlinie (2011).
- MEiSW oraz Izraelskie Ministerstwo Spraw Wewnętrznych, pobyty naukowe na Uniwersytecie Hebrajskim w Jerozolimie, pod kierunkiem Prof. Zivy Amishai-Maisels i Prof. Milly Heyd (2002/2003, 2007/2008).
- Stypendium Komitetu Badań Naukowych.
Inne:
- Prowadził badania na Uniwersytetach w Cambridge i w Paryżu (Sorbona), w Muzeum Sztuki i Historii Judaizmu w Paryżu oraz w Centralnym Archiwum Syjonistycznym w Jerozolimie.
- W roku akademickim 2021/2022 – na zaproszenie Bar Ilan University, Department of Jewish Art – bierze udział w cyklicznym seminarium doktorskim From the Researcher’s Diary, prowadzonym przez Prof. Mirjam Rajner.
- kultura wizualna (metodologia badań)
- sztuka i kabała
- teoria architektury
- gender w estetyce
- teorie kulturoznawcze