Ilia Rodov w Instytucie Kultury Europejskiej UAM

Ilia Rodov w Instytucie Kultury Europejskiej UAM

W ramach wymiany akademickiej Erasmus+ na UAM, Instytut Kultury Europejskiej ma zaszczyt zaprosić na dwa wykłady gościnne prowadzone przez profesora Uniwersytetu Bar Ilan (Izrael) Ilii Rodov, na temat sztuki żydowskiej (jęz. wykładowy: angielski)

Zajęcia odbędą się 21 marca (czwartek) w godzinach 9.45-11.15 oraz 11.30-13.00 w Instytucie Kultury Europejskiej w Gnieźnie.

Ilia Rodov jest profesorem na Wydziale sztuki Żydowskiej i kierownikiem Katedry historii i kultury Żydów Europy Wschodniej im. Samsona Feldmana na Uniwersytecie Bar-Ilan. Jest historykiem sztuki, badaczem żydowskiej kultury wizualnej oraz redaktorem naczelnym „Ars Judaica: Bar Ilan Journal of Jewish Art”, a także współredaktorem serii książek „Jews, Judaism, and the Arts” w wydawnictwie Brill.

 

Proponowane wykłady są następujące:

Lecture 1. Tower to Temple: Renaissance Italian Torah Arks

The lecture presents a study of architectural symbolism of the Torah ark, a repository for Torah scrolls in synagogues, in fifteenth- and sixteenth-century Italy. The discussion focuses on the tower-shaped and fortress-like shrines. Their design express both theological concept of faith as a haven for humans and the symbolic relation of a synagogue to the Temple in Jerusalem.

Lecture 2. Eternalizing Synagogues: Memories Rebuilt and Miniaturized

Jewish communities often apperceive old synagogues, either existing or lost, as lieux de mémoire (using Pierre Nora’s parlance); that is, objects that have special significance relating to remembrance of their collective or personal past.

The lecture distinguishes two ways of visualization of such memories. First, it is a construction of a real synagogue building copying, to more or less extent, an older synagogue. The conventional semblance of the new edifice to its origin conveyed the concepts of commemoration of the historical past, maintaining the joint of time or cohesion of a sub-ethnic or sectorial community.  Secondly, building are memorized as a scaled-down likeness that is rendered as either volumetric models or flat images. The large-size masses and spaces of an immovable building are submitted to memory as a portable and easily observable object. Whatever the modus, the images of synagogues are powerful tools of constructing and maintaining collective memories in Jewish communities.