Projektowanie kultury (studia II stopnia – magisterskie) stanowi połączenie teoretycznie zorientowanego kulturoznawstwa z badaniami regionalnymi, historią kultury, koncepcjami krajobrazu kulturowego oraz zarządzaniem w kulturze, a także z praktycznie rozumianą animacją. Program studiów obejmuje cały szereg przedmiotów mieszczących się w ramach dyscypliny nauk o kulturze (np. semiotyka kultury, estetyka współczesna, kultura artystyczna, kulturowe studia krajobrazowe, wyobrażenie natury w kulturze), ukierunkowanych na kształcenie i przygotowanie do pełnienia aktywnej, kulturotwórczej roli w środowisku lokalnym (np. kultura małych ojczyzn, regionalizm i lokalność w badaniach kulturowych, instytucje kultury w środowisku lokalnym) i do skutecznego oddziaływania na otoczenie kulturowe (np. praca w zespole projektowym, nowe formy edukacji kulturowej i regionalnej, promocja wydarzeń kulturalnych, zarządzanie kulturą i wiedzą, organizacja imprez i wydarzeń kulturalnych). Program posiada unikatową formułę, dzięki której studenci zdobędą kompetentną i szeroką wiedzę praktyczną dotyczącą kreowania zdarzeń kulturowych, kultury współczesnej w jej wymiarze globalnym i lokalnym, a także kompetencje i umiejętności pozwalające aktywnie ją współtworzyć przy świadomości doniosłości zachowania i pielęgnowania dziedzictwa kulturowego i tożsamości kulturowej. Umożliwia to m.in. wybór dwóch z czterech zaproponowanych studentom dużych bloków przedmiotów praktycznych w których znajdują się po cztery przedmioty: menadżerski, animacyjny, krajobrazowy, wystawienniczy. Dbałość o przeszłość, rodzimą tradycję, zabytki historyczne, a więc wszystko to, co zawiera się w pojęciu dziedzictwa kulturowego nie wyklucza nowatorskich podejść do sposobów jego zachowania i promowania. Ukierunkowanie studiów na ,,lokalność”, podkreślaną w efektach uczenia się, oraz ich praktyczny profil to ważny walor dydaktyczny, wpisujący się w ,,oddolny” model kształtowania społeczeństwa obywatelskiego i kulturalnego. Kształcenie na projektowaniu kultury będzie realizowane w dwóch specjalnościach: promotor lokalnego dziedzictwa kulturowego oraz menadżer kultury w środowisku lokalnym. Obydwie specjalności, choć zróżnicowane i akcentujące inne wymiary animacji działań promocyjnych i kulturalnych, łączy jedna ogólna idea, polegająca na próbie realizacji norm i wartości nowoczesnego społeczeństwa w twórczej syntezie z dziedzictwem kulturowym, które pojmowane jest jako kapitał duchowy pozwalający sprostać wyzwaniom współczesności, zwłaszcza w wymiarze lokalnych wspólnot. Działania dydaktyczne w ramach specjalności promotor lokalnego dziedzictwa kulturowego kładą nacisk na realizację wartości związanych z opisem, zachowaniem i promocją przestrzeni kulturowej konstytuowanej tradycją historyczno-kulturową, dla którą materialnym substratem jest wszystko to, co swoją aktywnością na przestrzeni czasu wnosi człowiek w swoje kulturowe otoczenie zarówno w sensie materialnym, jak i niematerialnym. Dbałość o przeszłość, rodzimą tradycję, zabytki historyczne i przyrodnicze, a więc wszystko to, co zawiera się w pojęciu dziedzictwa kulturowego, nie wyklucza nowatorskich podejść do sposobów jego zachowania i promowania, co wyraża się w przygotowanym programie studiów, a w szczególności tej specjalności. Specjalność menadżer kultury w środowisku lokalnym obejmuje szeroko rozumianą animację działań kulturalnych. Charakterystyczne dla tej specjalności jest skupienie uwagi na lokalnym wymiarze działań animacyjnych promujących i popularyzujących dziedzictwo polskie, przy równoczesnym uznaniu ważności dziedzictwa europejskiego.
Możliwość zatrudnienia dla absolwentów kierunku studiów.
Absolwent projektowania kultury będzie mógł zarządzać regionalnymi, krajowymi i międzynarodowymi instytucjami kultury, zostać koordynatorem kultury, podjąć się organizacji życia kulturalnego oraz tworzenia projektów edukacyjnych, zarządzać projektami, pracować w dziedzinie promocji kultury. Absolwenci kierunku projektowanie kultury będą promotorami i animatorami kultury, będą mogli realizować się zawodowo w instytucjach kultury, wydziałach kultury administracji samorządowej, organizacjach społecznych i w innych obszarach działalności, gdzie ich wiedza o zjawiskach kulturowych, a także kompetencje i umiejętności w zakresie ich współtworzenia oraz współdziałania w zespole na rzecz rozwoju kultury będą ich znaczącym atutem. Absolwenci planowanego kierunku znajdą zatrudnienie w instytucjach kultury jako animatorzy kultury posiadający doskonałe przygotowanie zawodowe do zarządzania w sferze kultury (specjalność: menadżer kultury w środowisku lokalnym) oraz promocji dziedzictwa kulturowego (specjalność: promotor lokalnego dziedzictwa kulturowego), co stanowi swoistą odpowiedź na współczesne problemy i związane z nimi transformacje i przewartościowania. lch rolą zawodową, jako inicjatorów wydarzeń kulturalnych oraz znawców europejskiego, polskiego i regionalnego dziedzictwa kulturowego, a także jako jego animatorów i promotorów w skali lokalnej i ponadregionalnej będzie zarówno kreowanie, jak i uczestniczenie w kulturze.